Ochrona przed oszustwami: jak zabezpieczyć się i swoich bliskich przed wyłudzeniami

Chociaż oszuści ciągle szukają nowych, skomplikowanych sposobów na pozyskanie naszych ciężko zarobionych pieniędzy, jesteśmy w stanie przeciwdziałać ich działaniom. Nie tylko nas, ale także nasze rodziny i przyjaciół mogą stać się celem przestępców udających członków rodziny, funkcjonariuszy policji, pracowników służby zdrowia, banków, urzędów czy usług pocztowych. Dlatego ważne jest, aby nauczyć siebie i swoich bliskich ostrożności, szczególnie podczas dokonywania transakcji online.

Z pewnością wiele osób słyszało o oszustach stosujących metody „na wnuczka” czy „na policjanta”. Niemniej jednak, musimy pamiętać, że wszelkiego rodzaju oszuści są nieustannie na bieżąco z modyfikacją swoich przestępczych technik w celu szybszego wzbogacenia się. Kiedy ktoś próbuje od nas wyłudzić pieniądze, zawsze powinniśmy być czujni. Władze miejskie ostrzegają mieszkańców przed oszustami chcącymi wyłudzić gotówkę. Czasami zdarza się, że ofiara fałszywego telefonu od rzekomego policjanta czy pracownika poczty, przekonana o zagrożeniu dla swoich oszczędności, nieświadomie pomaga przestępcom zdobyć wartościowe informacje.

Dzięki kampaniom profilaktycznym coraz więcej osób jest świadomych takich oszustw. Jednak mimo to, przestępcy nadal usilnie próbują wyłudzać pieniądze, stale tworząc nowe schematy działania. Niestety, czasem z powodzeniem. Dlatego warto przypomnieć sobie, jak najlepiej się chronić.

Oszuści mają na celu wyłudzenie pieniędzy i danych nie tylko od osób starszych. Łatwiejszym celem są osoby pod presją – oszuści celowo ograniczają czas na zastanowienie lub sprawdzenie informacji. Przekonywanie, że pieniądze mogą pomóc w schwytaniu przestępców, zagrożenie bezpieczeństwa środków zgromadzonych na koncie bankowym, a nawet fałszywe informacje o poważnych wypadkach członków rodziny to tylko niektóre z technik stosowanych przez oszustów.

Jeśli otrzymasz telefon od osoby podającej się za policjanta, zakończ rozmowę. Nie wdawaj się w dyskusję z potencjalnym oszustem. W przypadku jakiejkolwiek wątpliwości co do tożsamości dzwoniącej osoby lub rzekomego pracownika instytucji, należy to sprawdzić. Zgłaszajmy takie sytuacje na policję, konsultujmy z rodziną. Nie zapominajmy, żeby nigdy nie udostępniać kodów, haseł czy danych do naszych kont bankowych osobom, których tożsamości nie jesteśmy pewni.

W przypadku podejrzanej prośby o przekazanie lub pożyczenie pieniędzy, zgłoś to na policję. Pamiętajmy, żeby omawiać nietypowe sytuacje z innymi członkami rodziny. Oszustwa są powszechne, ale odpowiednia świadomość i ostrożność może nas przed nimi uchronić.