4 lutego br., w murach Urzędu Miasta Rybnik, miało miejsce spotkanie reprezentantów lokalnych służb mundurowych, inspekcji oraz jednostek. Głównym celem spotkania było omówienie nowej Ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, która zaczęła obowiązywać od pierwszego dnia 2025 roku.
Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UM przemówił na początku spotkania, wyjaśniając uczestnikom ogólne zasady nowo wprowadzonej Ustawy. Sesja była podzielona na specjalistyczne bloki tematyczne:
Pierwszym zagadnieniem, które zostało omówione, były zadania w zakresie ochrony ludności, które muszą spełniać podmioty odpowiedzialne za ochronę ludności. Temat ten przedstawili Zastępca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej oraz Komendant Straży Miejskiej.
Następnie omówiona została problematyka dotycząca obiektów zbiorowej ochrony (tzw. budowle ochronne). Referującymi tej części sesji byli Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego oraz Zastępca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej.
Podczas spotkania poruszono również kwestie związane z powiadamianiem, ostrzeganiem i alarmowaniem o zagrożeniach oraz omówiono System Bezpiecznej Łączności Państwowej.
Ze względu na to, że nie ma jeszcze aktów wykonawczych do nowej ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej (obecnie wiele rozporządzeń jest w fazie projektowania), zaplanowano więcej spotkań roboczych. W spotkaniach tych uczestniczyć będą różne służby mundurowe, inspekcje, straże, instytucje, stowarzyszenia i zakłady pracy. Głównym celem tych spotkań będzie systemowe wdrożenie realizacji zadań wynikających z nowej ustawy oraz przyszłych rozporządzeń wykonawczych, wytycznych i zaleceń Wojewody Śląskiego (po ich wejściu w życie).