Merchandising stacjonarny czy mobilny – co wybrać?

Podstawowym celem każdego właściciela sklepu w branży handlu detalicznego jest maksymalizacja zysków. Wszyscy chcą sprzedać jak największą ilość towaru przy najwyższej możliwej marży. Czasami wystarczy odpowiednie lokalizacja sklepu, by osiągać zadowalające wyniki. Niestety, w wielu przypadkach konieczne jest zastosowanie również innych rozwiązań, zwiększających sprzedaż. Podpowiadamy, co można zrobić, by efektywnie poprawić zyski sklepu.

Co to jest merchandising?

Bardzo często kluczem do zwiększenia sprzedaży i rentowności sklepu detalicznego okazuje się merchandising. To zestaw działań, mający na celu przede wszystkim poprawę doświadczeń klientów danej placówki. Skupia się m.in. na odpowiedniej prezentacji produktów. Nie jest to jednak jego jedyny aspekt. Często merchandising traktuje się jako projektowanie wystaw sklepowych i aranżacji placówek handlowych, ale może on również polegać na wyborze produktów, które najlepiej sprzedać w danym miejscu. Merchandising jest również przydatny w sytuacji, w której konieczne jest zwiększenie świadomości marki wśród klientów lub wprowadzenie nowego produktu do sprzedaży.

Czym merchandising stacjonarny różni się od mobilnego?

Sam merchandising możemy podzielić na kilka rodzajów i typów, według różnych kryteriów. Jednak jednym z najpopularniejszych jest podział na merchandising stacjonarny oraz mobilny. Pierwszy z nich koncentruje się na dużych sklepach – obiektach wielkopowierzchniowych (zazwyczaj obejmujących powierzchnię sprzedaży większą niż 400 m²). Taki merchandising wymaga maksymalnego skoncentrowania się na danej placówce, dbałości o szczegóły w prezentacji produktów, planowaniu ścieżek zakupowych czy ekspozycji marek. Bardzo ważna jest w nim praca strategiczna, biorąca pod uwagę szerszą perspektywę sprzedażową. Celem merchandisingu stacjonarnego jest jak najlepsze wykorzystanie potencjału danego sklepu i zwiększenie w nim zysków ze sprzedaży towarów.

Na czym polega merchandising mobilny? To usługa kierowana do mniejszych placówek. Wymaga szerokiej wiedzy i maksymalnej elastyczności. Specjalista, który zajmuje się merchandisingiem mobilnym obsługuje zazwyczaj kilka różnych placówek – ma np. przypisane określone dni pracy do danego sklepu. Jego zadaniem jest m.in. kontrola, czy w placówce handlowej oferowane produkty są prezentowane we właściwy sposób. Może czuwać również nad przydatnością do spożycia określonego towaru, sprawdzać zakres cen, analizować konkurencję czy porządkować zamówienia. Często taka osoba dba także o relację pomiędzy dostawcami a obsługą i właścicielem sklepu.

Merchandising stacjonarny czy mobilny – który wybrać?

Zastanawiając się, czy lepszym wyborem będzie merchandising stacjonarny, czy też merchandising mobilny, warto kierować się przede wszystkim wielkością oraz potrzebami prowadzonego sklepu. Jeśli obsługa merchandisingowa miałaby być prowadzona w dużej placówce, korzystniejszym rozwiązaniem będzie model stacjonarny. Wariant mobilny dedykowany jest mniejszym sklepom. Każdy, kto waha się przed wyborem optymalnego modelu współpracy, zawsze może podpytać specjalistów, pracujących w firmie, która oferuje tego typu obsługę. Wtedy na pewno otrzyma wskazówki, pozwalające dokonać optymalnego wyboru.