Centralny Port Komunikacyjny (CPK) i PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) doszły do porozumienia w kwestii podziału obowiązków związanych z rozbudową sieci kolejowej. PKP PLK zatroszczy się o północną część trasy łączącej Katowice z granicą naszego kraju, podczas gdy południowy fragment trasy, począwszy od Mikołowa, znajduje się w gestii CPK. Łączy to w isć sposób założenia projektów Kolei Plus i Kolei Dużych Prędkości. Pytanie pozostaje jednak otwarte: czy ten podział kompetencji zadowoli mieszańców, którzy protestują przeciwko tej inwestycji, w tym mieszkańców Palowic?
Podczas spotkania Parlamentarnego Zespołu ds. Wielkoskalowych Inwestycji Celu Publicznego i Wywłaszczeń oraz Doraźnej Komisji ds. projektów rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego, które odbyło się w Śląskim Urzędzie Marszałkowskim, dyskutowano na temat nowego podejścia do budowy linii kolejowych powiązanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK).
Marszałek Województwa Śląskiego, Wojciech Saługa, który uczestniczył w posiedzeniu, zaznaczył konieczność uwzględnienia społecznych skutków projektu w jego wcześniejszych założeniach.